Saturday, August 16, 2014

Separuh Pertama...

Separuh pertama tahun ini has come to an end today, May 31. (Entry tertunda berkurun lamanya. Maafkan saya)
For these tremendous, busy, chaotic months of me, Imran Imtiyaz and husband, only the three of us know. Only immediate family members know.
How busy I am as a mother, workers and wife, saya juga seorang yang tahu. Dan juga sebagai bakal Ibu kepada dua orang cahaya mata, sooner, juga adalah sesuatu yang saya tidak jangka berlaku dalam separuh pertama tahun ini.
Alhamdulilah di atas kurniaan rezekiNya yang tidak terhingga. DitiupkanNya roh yang sememangnya kami tunggu-tunggu selepas lama merancang. Perancangan adalah perlu di dalam konteks kami. Tidak perlu penjelasan atas semua itu, insyallah now we’re in it thus let’s do something brilliant and useful too from now on with all the preparations we ‘incidentally’ had for the past few years. Bismillah….

Kandungan saya kini mencecah usia 7 minggu. Pregnancy kali ini dikesan agak awal, as early as 3 weeks. Bukan sebab tertunggu-tunggu sangat cuma tertanya-tanya lebih kenapa period lewat dan kerap sangat badan mengadu letih akhir-akhir ini (sudah macam orang tiada pernah pengalaman langsung aje kan?). Decided to have UPT test at home, twice but both also showed blurred second line. Sangat-sangat mendebarkan okek? Antara mahu percaya dulu atau biarkan UPT mahal like the-one-that-cost-you-RM42 untuk mengesahkannya, memang serba serbi diri sendiri tak keruan memikir.
Decided to share with few of closest colleagues (yang sememangnya lagi super mahir dari doktor gynae untuk mengesahkannya ;-P), diri ini terus la membuang segala kesah, resah di dada dengan terus ke bahagian O&G HKL (since memang sudah rekod follow up sebelum ini di sana) untuk monitoring lanjut.
Sah. It was 3 weeks at that time. Memang menadah tangan syukur waktu itu.
Sehingga ke hari ini, keanehan terasa bila badan mulai rasa cepat lenguh dan penat. Selera makan masih okay-okay, cuma sentiasa berkehendakkan yang masam-masam sahaja. Epal hijau, prunes dan epal hijau dan prunes lagi saya belasah untuk buang rasa mual dalam tekak.
Belum ada proses ‘morning sickness’ yang keterlaluan macam kehamilan pertama dahulu. Masih berselera makan cuma tersangat-sangat memilih like husband-also-couldn’t-tahan-of-my-cravings-and-demands-yang-serba-aneh.
Plus, kepelikan deria bau yang teramat-amat sensitif kali ini adalah suatu lagi di luar kebiasaan macam selalu. Entah kenapa, senang sangat hidung dan tekak ini menangkap bau-bauan samada enak atau macam-harem-langsung. Either one, pasti terus mulut saya juga memberi komentar yang bukan calang-calang. Kalau manis, manislah bunyinya. Kalau tidak, oh saya sangat sangat mohon sepuluh jari minta ampun ya rabbi kalau apa yang saya lantunkan bakal atau pernah-secara-tidak-langsung mengguris hati anda semua.
Anggap sahaja the hormonal imbalance in me sedang lagi aktif dan berkecamuk and I thank and owe you a lot if you could understand me for any inconvenience caused, either by words or action.
So there goes my ‘separuh pertama’ of the year story. Another half of the year surely gonna be a challenging one as a lot to prepare and equip for the newborn. Perasaan dan persiapan kali ini ala macam saat menantikan kelahiran pertama. Al-maklum, this is so gonna be real again like after 4 years plus, makanya terlalulah rasa ralat and banyak benda serba kekurangan dan tidak lengkap lagi.
Doakan kami sekeluarga baik-baik sahaja di bawah lembayung rahmatNya. Termasuk the small tiny little creature in me and surely for the brother, Imran Imtiyaz who is now a chatterbox in which he has slowly outgrow the symptoms of delay speech issue he had previously. Alhamdulilah.
To the rest, may the other half of the year will be a joyful one to you! Keje kuek!

No comments: