Wednesday, November 5, 2014

#IGSayaJual, #SayaJual

Hashtag seperti di atas adalah suatu pandangan biasa hari ini, di mana-mana sahaja di laman sosial disebabkan adanya demand yang tinggi di kalangan masyarakat marhaen hari ini. (Kurang pasti pula kalau ada golongan atasan berpendapatan super tinggi yang suka melayari Instagram semata-mata mencari barangan yang hendak dibeli. Kalau ada, agak 'rare')

Well, sebagai pemerhati dan manusia yang sentiasa memerhati sekaligus merangkap bukan-pembeli-tegar-online macam sesetengah orang, gelagat hashtag di atas yang kemelataannya di mana-mana di IG adalah sangat merengsakan, pada saya.

Tersangat merengsakan.

But somehow it indicates how desperate people are nowadays in getting extra income and extra pocket money for themselves. Significantly, there are thousands of them. Bukan seorang dua. Memang such platform could provide chances and spaces for people to gain more money, but in return, it also allowing bad habits and reprisals that could trigger people's hatred, uneasiness and high arguments in between the seller and buyer, as well as among the seller themselves.

Not to my surprise, it will also caused such chaos to the lives of celebrities and Malaysian artistes out there. Sungguh. Nampak ada ketidaksukarelaan dan keterpaksaan yang ketara terpacar di IG akaun memasing.

Di manakah keperluannya mengganggu ketenteraman golongan yang punya nama ini? Bagi peniaga, haruslah kamu bersedia dengan segala macam kemungkinan berdepan dengan karenah pelbagai jenis pelanggan. Tetapi golongan artis ini, bekeperluankah? Boleh rasanya minta bantuan .. tetapi tidak perlu sampai ke suatu tahap 'mengganggu' kehidupan orang lain. Macam ada kurang manisnya di situ.

Bukan apa. This is about the world of business. On how determine you are to project promotions, to be-ready-well-communicator to the clients and also bare with any circumstances that could the clients intend to do in the midst of a deal ... semua itu adalah persediaan fizikal mental yang semua peniaga online perlu tahu bagaimana hendak menanganinya.

As for the celebrities, they knew their popularity could potentially trigger more likers and followers in IG. Therefore, the need to do kind and gentle to them, as well as to other online sellers juga adalah KEPERLUAN yang sama mendesak macam mana tingginya keperluan dan permintaan dari mereka-mereka yang dambakan barang mahal pada harga yang murah, barang luar negara yang boleh didapati di dalam negara dan segala macam kategori barang dan servis yang dijual di IG.

Pendek cerita, saya sukakan 'keamanan' dalam urusniaga yang sebegini.

But hardly say, memang susah untuk mencari kepuasan ini dan tiada siapa pun sebenarnya yang boleh berkongsi kepuasan yang sama macam yang saya mahu lihat ( the 'keamanan' situation above). Sebab manusia itu sendiri sudah pelbagai.

Pelbagai yang merengsakan yang saya tidak mahu, and of course ramai juga tidak mahu berdepan.

Tetapi, lumrah alam lagi kenyataan yang satu ini = realiti kehidupan sebenar.

Tiada yang boleh melawan cuma ... bertenang-tenang sahajalah minda dan akal supaya perniagaan yang anda jalankan itu tidaklah memudaratkan sekaligus sebenarnya mampu memberi pendapatan yang dapat melegakan keresahan anda mencari sumber rezeki lebih, selain merapatkan ukhuwah antara sesama Muslim yang lain.

Tak begitu?

As for my personal experiences, I have so far yet to face such difficulties in purchasing stuff online. Alhamdulilah dan syukur besar rahmat, banyak urusan dipermudahkan. Maybe I am lucky that I met such gentle sellers who are tolerated-kinda and I also didn't even gave hassle to them.

Kalau dari titik mula, dah tunjuk 'taring' and tawar 'tahi' ... hangat atau suam ... awal-awal saya undur diri sebab tak sanggup nak perjudi wang sendiri untuk sesuatu yang kita tidak yakin.

Lagipun, hambo tidaklah berpendapatan sumber hao liao untuk membeli secara meriah dan luxurious seperti mereka yang berkemampuan. Honestly speaking, I am that kinda type that will need to save some cash in order for me to buy things that I wanted so much.

Kalau berhabisan sekalipun, memang mengharapkan gaji dan sedikit sumber rezeki sampingan yang lain. Senang citer, hambo bukan umat kayo. Hahahahahahaha ... but I am leading a happy life, that's for sure.

And speaking on online sellers, I have several friends who are also employees of an organisation, but at the same time also a dedicated sellers that are passionate in delivering such services.

Pada aku, mereka ini adalah golongan yang super rajin dan banyak faktor yang memungkinkan mereka menjadi or terpaksa jadi rajin sedemikian rupa.

Apapun, I salute those who are venturing into such businesses and world. I am more than happy to see that your business is doing well and surely, be happy to promote to people without concerning on what can I get from you as a return.

Bukanlah. Bukan jenis itu saya pun. I know how hard you're struggling, juggling job, life and extra incomes ... what more on issues pertaining fund, revenue and profits. Cukup sekadar doa agar saya dan anak baharu ini selamat dilahirkan kelak ... dah memadai teramat-amat.

To friend of mine, AJ of @aj_themommy and also proud owner of @ajshoppingparadise, to kak @LinGhazale, the owner of @sonnim2 and many more .. be firm with you're doing and may success be in its way to you women!

Hugs!

No comments: