Thursday, January 16, 2014

RancanganNYA...

Clueless. Ya, itulah perkataan yang dapat menggambarkan sebaik-baik keadaan fizikal luaran dan inti dalaman hati dan badan saya saat ini, waktu ini.

Bila disua dan diuar-uarkan dengan segala macam perkara dan ketidakpastian fakta (yang sebenarnya berupa kata-kata mitos atau literal Melayunya yang selalu sangat berbunyi begini: 'Orang tua-tua kata' or 'Biasanya......'), saya semakin jadi cepat tidak keruan. Cepat melatah dan seterusnya, panik. Nauzubillah. 

Allahukabar.

Allah Maha Besar. Ya itulah maksud di sebalik ungkapan keramat itu. Lebih maha mengetahui apa yang berlaku, sedang dan akan berlaku. Kenapa boleh saya terlupa 'kuasa' besar perkataan ini? Itulah, bila syaitan terlalu suka mengasak dan bila otak sudah mula dirasuk ketidakwarasan yang entah datang dari mana. Itulah Abby, tidak pernah mahu ingat kan?! *self note to myself*

Sedangkan, perkara ini di bawah kuasaNya, aturanNya. Kenapa boleh saya benar-benar terlupa? Oh khilafnya diri bila dihujani dugaan satu-persatu. Memang lumrah manusia, tetapi lumrah yang harus cepat-cepat disedarkan supaya saya kembali teguh dan realistik.

Ya, ramble yang kedengaran sangat merapu & pahit benor untuk ditelan.

Mungkin ini adalah kecil, dan sebenar-benar kecil dugaan yang Allah turunkan untuk saya. Baru kecil sudah semedang ini engkau gelabah, Abby. Why and why la?

*kembali kepada entry, Abby!*

Oh ini adalah berkisar tentang anak saya sebenarnya.

He's special although he's lacking focus in some sense or situation. Allahukabar. To relate the condition with any disorder or disease at the moment is not appropriate and improperly diagnosed yet. The doctor even optimist that for us to give him at least 6 months time to observe and enhance his potential, motor skills & more of vocabulary words and also for him to slowly build sentences.

Alhamdulilah for that first assessment. Still, I am way like a thousand worrisome-kinda-mother that so freak out of more unexpected results in the near future. MasyaAllah, Allahuakbar.

Menyatakan ini macam tiada daya dalam diri untuk berdepan perkara-perkara tidak terduga. Justeru, what will I do / we do next is to be more relax and just go with the flow.

I have tremendously do researches, readings and do appropriate allocations as well arranging necessary classes for my son to attend to. Dengan harapan, cita-cita dan keinginan untuk lihat anak teruna seperti anak normal lain adalah lebih besar peluangnya, insyaAllah.

Walaupun kata-kata di atas adalah menyamai dengan pernyataan kenyataan 'mahu sedapkan hati', I am still grateful that Imran Imtiyaz is my son, and he surely gonna be a good, bright and excellent boy/man one day. Insya-Allah.

Dengan izinNya juga, saya sentiasa dan ingin terus berfikiran positif untuk membesarkan Iyaz dan adik-adik lain kelak.

Jadi Ibu, tidak boleh lemah.
Jadi Ibu, tidak boleh patah semangat, jauh sekali menyerah.

Jadi Ibu, kena matang.
Jadi Ibu, kena hebat, jauh sekali rasa mahu diperlekeh.

Jadi Ibu, kena 'kebal'.
Jadi Ibu, kena tabah, jauh sekali rasa mahu berduka.

Dan segala macam perkara mengenai 'Jadi Ibu....', hanya Ibu-ibu di dunia ini sahaja yang tahu. So be alert and put extra smiles and efforts to support peer mothers that you have.

Tidak boleh tidak, don't bother and don't say anything if you don't know or BE READY TO GET HARDLY 'ABUSED' by me.

Luahan,
Si Ibu 

No comments: