Tuesday, May 21, 2013

'Daerah' Itu...

Sungguh rasa tidak sabar ingin memulakan kehidupan baru di 'daerah' itu. Saya menunggu hampir 5 bulan yang lalu, dengan harapan tahun baru yang membuka tirai 1 Jan juga adalah tarikhnya saya boleh berkhidmat di 'daerah' itu.

Tetapi apakan daya. Proses itu tidak semudah seperti yang disangka. Terlalu mengambil masa sehinggakan pada saya, seakan seperti mencengkam hati dan perasaan yang membuak-buak untuk menyerlahkan lagi bakat penulisan di 'daerah' itu. Sampai bilakah agakya perlu saya menunggu berita gembira itu sampai pada saya ya?

Berhijrah tidak semestinya kita 'kalah'. Berhijrah juga tidak semestinya membawa kebaikan. Kedua-dua makna literal hijrah ini pernah saya rasa dalam hidup, samada secara kebetulan atau dirancang. Mungkin juga antara sebab terutama saya kembali semula memilih untuk bekerja di bangunan tempat saya bekerja sekarang. Secara tidak langsung ini membuktikan ianya bukanlah kerana 'kekalahan' saya untuk mencuba bidang-bidang lain, tetapi sebenarnya lebih untuk menjurus kepada apa bakat yang ada dalam diri, sekaligus itu jugalah mata pencarian saya selama mana hidup, insyallah.

Tadi berkesempatan jumpa rakan dari Jabatan Sumber Manusia. Borak-borak untuk ambil tahu kisah hijrah saya yang masih ketiadaan apa-apa tanda baik, mahupun tidak baik.

Ada berita lain untuk saya rupanya. Ini juga suatu berita gembira, Alhamdulilah. But the news of the transfer is more that I can't wait to hear to. Oh my ... tidak seharusnya putus berdoa dan berusaha, kalau gitu.

As such, I will be patiently waiting for the good news to come.

Insyallah, it will come.

Amin ya rabb.


No comments: