Monday, November 5, 2012

Penilaian, Dinilai...

Rasa tenang and aman tak, membaca blog entries saya sambil berlatarbelakangkan laut dan pantai ..... ? 

It works on me. Tiba-tiba teringat Pangkor. Saya bukan jenis sukakan pulau dan pantai pun. I mean, to stay or live there of course. Tetapi, sukakan kedamaian dan dingin pulau dan pantai tu boleh jadi. Sangat-sangat suka! Suka fefeeling sendiri. Makanya, dengan harapan penceritaan blog saya di sini akan jadi setenang dan senyaman deras bunyi air laut inilah ye...

Baiklah, talking about Musim Penilaian...or Assessment mode/season la kiranya sekarang nieh. Setelah kesekian kalinya bergelar si tukang makan gaji, tidak dinafikan saya banyak terpalit sedikit (jugak ler..) 'sejarah hitam' dengan sesi-sesi penilaian nieh. But this year is like my second year pun. Second year but first time in this company. In previous company was my first AND also my last there. Woa, how significant!

Kalau dahulu, saya di dalam mood perkahwinan dan ketika proses melahirkan, penilaian saya dikatakan 'tidak berapa cemerlang', which to me it was unacceptable. Kalau kerana mengandung saya dituduh hilang fokus and I didn't expect that he will assessed me that bad. As if my drafted memo and paper work never get noticed by the CEO....as if boss has never appreciate me for using such good words and proper sentences for the newsletter...as if I've never contributed to implement new way of writing memo and announcements and the list of as if continues .....

Never mind,  it was past then. Benda lepas jangan dikenang. Life must move on.

Now, in my current workstation I went through the assessment session again and it was yesterday, Nov 1. And many more to come as I will be here working till end of my day, insya-Allah.

As this is my first year re-joining back this Company, my marks for this year's performance is OK. It is standard and I could see I am quite satisfied. Dan, dengan penuh iltizam dan semangatnya, I am hoping and pray that marks will slowly climb towards to the highest mark in achieving 'excellent' standard.

Enough said?

Ketidakpuashatian? Ada, harus ada. Tetapi mungkin sekelumit sahaja. I am imperfect. Mana mungkin serba serbi saya ini baik, bagus dan seratus peratus boleh angguk setuju.

Ada perkara yang diperkatakan buat saya terfikir-fikir, terngiang-ngiang, teringat-ingat sampai sekarang which is 100 per cent not good for health. Yang mana tidak baik untuk kesihatan itulah, yang eden duk fikir. Haih. Berhentilah otak untuk memikirkan perkara yang (mungkin) belum tentu jadi! which is ...

entah...

Saya mungkin belum mahir, semahir-mahir insan dalam dunia untuk menulis berita atau rencana bertaraf Kajai. No, I am not (yet). Tetapi insyallah, saya yakin with full guidance, moral support and extensive exercises given, supported by superiors, I am sure I  can deliver 200 per cent lebih daripada biasa. But...

Dari gaya bercakap, cara 'memberi nasihat', anda dilihat seperti tidak memberi sebarang galakan malah ianya dilihat lebih berjaya menyumbang kepada masalah kemurungan yang serius dalam diri saya. Ya, anda berjaya, I can conclude that.

Sejujurnya, saya bukan manusia jenis ini sewaktu remaja saya (of course, nan hado masalah gini waktu zaman kanak-kanak). Jenis yang sepertinya senang murung, mudah tersentuh, terasa serta tinggi juga sensitivitinya terhadap persekitaran dan perkataan-perkataan yang men'cemuh'kan. Seriously. But somehow, it turned out to be totally up side down lately. In me, myself. Indeed. Oh I shouldn't have remain acting and behaving this way. I should not seriously.

Justeru bila anda bersikap demikian, dengan keadaan diri saya yang sebenarnya mungkin belum lagi menunjukkan taring-dan-potensi-sebenar saya, saya jadi serba serbi tidak 'enak' dalam fikiran dan benak hati. Saya mula mencari-cari di manakah kesilapan saya di dalam pencapaian saya setakat sehingga ke hari ini. Again, yes, maybe my write up not that 'powerful' as you wanted/expected but please do not demoralise my motivation and intention to always perform my very best in everything I do. Only that I hope you change and please do not 'affect' me if you permit to do so. Sungguh, saya terkesan.

Apapun....

Setelah pencarian rakan-rakan yang boleh saya 'sandarkan' masalah saya ini, termasuk teman sehidup semati, Encik Suami, saya jadi lebih lega dan sedikit tenang. Terima kasih kalian. I know, I am not that good (again, yet. Insyallah, soon I will). Tetapi sesiapapun insan di dalam dunia, andaikata diberikan latihan dan teguran yang membina, tentunya insan tersebut punya kesedaran dan inisiatif sendiri untuk maju ke hadapan. This implies on me. Truly. 

Untuk satu aspek ini sahaja, buat saya berfikir panjang, memang sangat tidak berbaloi, bukan? *geleng-geleng kepala*

Oleh yang demikian, apa pendekatan saya ambil : diam diri, duduk diam, kumpul segala bahan-bahan bacaan yg boleh membantu saya mempersiapkan diri ke arah menjadi seseorang yang 'perfecto' sepertimana dikehendakinya. Dan belajar juga untuk tidak mempeduli sangat apa jua perkataan dan kata-kata dia yang telah dan akan terpacul dari mulutnya = kerana ia tidak 100 peratus benar dan 'ikhlas'. Adakala saya berasakan ianya lebih didorong dengan emosi semata. Cemburu barangkali. Yes, mungkin.

Kepada yang membaca, ambillah pengajaran di bawah :
  1. Tidak terlalu memendam rasa dan berfikir panjang kerana ianya bakal mengundang stress dan penyakit-penyakit kronik yang lain.
  2. Sedarlah dan bertabahlah untuk dugaan sebegini dan sentiasa percaya there's always a silver line behind things happened.
  3. Bangkit dari kemurungan dan berusaha sehingga sehabis daya bagi membuktikan tuduhannya itu salah dan meleset sama sekali, which what I am doing now and yes, it is an ever ending spirit in me.
  4. Dapatkan kumpulan sokongan dan kata-kata pembakar semangat dari mereka yang anda sayang dan percaya. It helps a lot!
  5. Anda sememangnya BOLEH, tiada yang BOLEH melainkan yang BOLEH BOLEH belaka!
Prove him wrong, Abby! Prove her that you can do it! Prove to everyone that you're EXCELLENT!








No comments: