Saturday, August 16, 2014

Sibuk Amat...

Headline yang poyo.
Tiada unsur keterlaluan cuma poyo, tiada yang poyo melainkan yang poyo-poyo belaka mengenai headline di atas.
Eceh. Inilah keseronokan menulis secara membabi-buta, menerajang tuli di blog. Dan bukannya skema macam di aliran perdana penulisan-penulisan berita hari ini. Sungguh ketiadaan cabaran yang menggiurkan di situ, setuju?
Jadual saya sebagai Ibu kepada Imran Imtiyaz sebenarnya yang teramat-amat sibuk.
I have tonnes of activities listed for him. For us to do together, for the three of us to venture together.
I am not hiding something big or trying to be secretive. It’s just that I am rest easy like this and it’s preferably if I can just share or educate this through the mainstream media where I am working now.  Bukan apa, saya sendiri dalam ketidakpastian yang tidak berapa crucial untuk didedahkan, barangkali takut ada pihak-pihak yang mudah tersinggung. Cuma, lebih senang bagi saya untuk ambil langkah berjaga-jaga-sambil-ambil-pendekatan-yang-wajar dalam menghadapi satu lagi ujian Tuhan (barangkali) ditujukan khas buat saya.
Kesabaran is the best key word, if I can hint you more.
Well, all mothers all always tested, aren’t they?
Alhamdulilah, be grateful for what you have mothers. For what you do not have at the moment too, please also be grateful as Allah s.w.t might have a bigger plan for you. So rest easy with that, insyaAllah.
So that’s what my ‘Sibuk Amat’ entry is all about. Nothing much fancy.
But if I can share with you with what my son has done or trying to do for the past 6 months, I am highly suggesting all mothers out there to be ready to equip yourself with more of early childhood education.
Bukan baru sedar, dah lama sedar. Cuma, terasa kesedaran itu melimpah ruah bila mana ‘dipertemukan’ Allah s.w.t kepada saya dengan banyak insan-insan yang tinggi tahap keprihatinan mereka.
If I can share with you each and every single person I met in order for me to complete these two write ups here, I would love to share with you more than the one I wrote for the articles.
Betul. Sangat-sangat mengujakan. Let me start with Urbane Ethos Founder, Dr Norizan Rajak  (black scarf) who I met somewhere in early March at her centre in Shah Alam.
From what I can see, this humble-polite-soft-spoken lady is truly a fighter in her own field. Surviving in her own world of expertise, I am sure she had encouraged many parents and individuals out there with her own way.
Selepas tiga jam interview bersama Dr dan petugas di Urbane Ethos, saya rasa macam baru lepas dipertemukan dengan keluarga angkat. Berjumpa (sambil bertanyakan bantuan yang boleh saya dapatkan untuk Imtiyaz) dengan pakar-pakar terapi yang ada di situ, seperti Occupational Therapist dan Speech Therapist yang jauh lebih muda dari saya, buat diri saya macam terkagum, terkedu sekejap dengan kemampuan mereka.
Respect them for what they have learnt throughout their universities’ time.  Adik-adik yang saya jumpa ini semua those with high passion. Susah nak jumpa dah anak muda yang semangat satu macam macam diaorang nieh.
Jangan ingat hanya yang pakar, yang berumur dan lebih senior itu sahaja yang jenis ‘ada akal’. Sesekali yang muda-muda ini juga boleh diterima pakai idea mereka.
Tujuan perjumpaan saya dengan Dr Norizan adalah untuk mendapatkan sumber berita untuk penulisan saya. She spoke a lot about early childhood education and matters related to ECE especially about how early intervention centres like Urbane Ethos operates. Dari titik awal sesi temubual sampailah selepas 3 jam berakhir, I’ve gained a lot from her who has vast experiences about ECE in the United States and Europe countries.
Selepas perjumpaan dengan mereka, rasanya minda dan pendirian saya lebih terbuka untuk menerima sekaligus membuat sesuatu perubahan yang perlu saya segerakan untuk anak teruna saya.
Ternyata, ‘sibuk’ saya adalah sibuk yang membawa makna. Mungkin nampak picisan pada sesetengah mata kasar yang lain, tetapi this is something BIG for me and husband. Dan untuk kami memukul canang dan meuar-uarkan ia kepada ibu bapa lain yang juga kenalan kami, ternyata bukan mudah. Even to persuade them to join any playgroup centres nearby them available in town pun belum tentu ‘terkesan’ dalam hati and kepala mereka.
Parenting parents is not an easy task. Sebab itu, saya ambil pendekatan membuka minda  mereka dengan hebahan penulisan saya di media cetak or website. Sekurang-kurangnya, I am doing something and not doing nothing with those knowledge I’ve gained throughout the interview.
This is not something about my-son-is-not-your-son-so-mind-your-own-business-of-teaching kind, but this is something for all parents to use it for their lifetime.
Bergaduh, ketegaq pasal anak bagai memang takkan membantu sesama kita mak bapak tidak bersedia untuk berkongsi cerita dan pendapat-sambil-tidak-show-off-or-cuba-buat-perbandingan. Try to rest easy and just consider that every child is different, thus don’t judge them too soon.
Some BLOOM later than others. Easy right? :-)

No comments: